Vertel je verhaal

Laat jezelf zien op sociale media of in de media. Hoe meer bekendheid je tuin heeft, hoe meer kans dat mensen ervoor opkomen als er dreiging is.

Vertel je verhaal!​ Waarom ben je aan het guerrilla gardenen en wat zit erachter?

Het zal je verbazen hoeveel mensen het tof vinden dat iemand de buurt opfleurt!

Leg uit waarom je iets doet. Als je in de buurt het groen anders gaat beheren zonder uitleg krijg je weerstand. Wees ook realistisch in wat je vertelt: leg uit dat het een paar jaar duurt voordat het eindbeeld bereikt wordt. Zorg voor een paar ambassadeurs in de buurt die het verhaal kunnen vertellen.

Zoek eens contact met de buurtvereniging. Wie weet mag je een praatje houden op een ledenvergadering of een oproep plaatsen in een buurtkrant of op sociale media. Kondig je activiteit aan en nodig mensen uit om mee te doen.

Tip!

Een foto zegt meer dan 1000 woorden … Wil je buurtgenoten inspireren met een bloemig plaatje van je straat? Gebruik dan deze toffe tool om visueel te maken wat voor verschil groen zal maken: www.vergroenjebuurt.nl.

Vertel je verhaal aan omstanders

Auto’s die langzamer gaan rijden en dan een opgestoken duim. Een fietser die maar blijft kijken. Een ouder met kind in wandelwagen of iemand die de hond uitlaat.

Veel voorbijgangers zullen kijken naar wat je doet en verder zwijgen. De mensen die zich verantwoordelijk voelen voor de buurt knopen een praatje aan. “Wat ben je aan het doen?” Of: “Wat komt hier?” Of: “Wie betaalt er voor die planten?”
Wat zeg je dan? Ons advies: gewoon precies wat je aan het doen bent.

Tip!

Bied ook eens koekjes aan omstanders aan. Een fijn en positief gebaar.

 

Een briefje of folder in de bus

Het ‘ouderwetse’ medium papier is nog altijd krachtig. Voor draagvlak bij de buren werkt niets zo goed als ze meenemen in wat je aan het doen bent.

Onze tip is om, voordat je aan de slag gaat, een briefje in de bus te doen met uitleg over de activiteit. Misschien wil je mensen uitnodigen om mee te doen? Of om mee te denken over wat er komt?

Ook leuk: doe een zakje zaadjes bij de buren in de bus. Dit is een heel positief gebaar. Mensen houden ervan om een cadeau te krijgen, dus je hebt meteen sympathie.

Een poster of aankondigingsbordje

Klassiek: kondig je buurtactiviteit aan met een poster of gelamineerd bordje op een plek waar veel mensen komen. Dus op het schoolplein, bij de brievenbus of dat bankje waarop iedereen altijd uitrust.

Hoe opener je bent over de activiteit die je gaat doen, hoe meer je kunt rekenen op steun uit de buurt.

Een event

We houden allemaal van leuke dingen doen. Vier vooral je successen met een gezellige borrel of zoek een ander excuus om iets leuks te organiseren. Organiseer op of rond je guerrillatuin een leuke activiteit. Wat dacht je van…

 

… een tuinfeest

Iedereen brengt wat te eten en drinken mee. Met vrolijke picknickkleden en wat spontane muziek leren de buren elkaar en je tuin kennen.

 

… een workshop voor kinderen

Neem vooral ook kinderen in je activiteiten mee. Zij zijn de natuurbeschermers van de toekomst en vinden het vaak superleuk om lekker praktisch bezig te zijn.
Maak samen bloembommen en ga ze daarna in de wijk gooien.

Of maak samen een bijenhotel. Een instructie vind je op onze website.

 

… een rondleiding

Laat zien wat je doet door mensen rond te leiden in je guerrillatuin of mee te nemen langs een aantal guerrilla-initiatieven. Naast buurtgenoten kun je ook politici uitnodigen om je guerrillatuin te bekijken. Je zult merken dat bekend bemind maakt.

 

 

Hans uit Diemen: “Met de groencommissie in onze wijk hebben we al allerlei dingen gedaan om de wijk te vergroenen en op te fleuren, bijvoorbeeld het plaatsen van bloembakken bij de entrees van de wijk en een enorme kerstboom met vogelvoer. We organiseerden ook een zonnebloemwedstrijd: begin april ontvingen alle bewoners een zakje met zonnebloemzaad. In de zomer zag je overal in de wijk zonnebloemen omhoogschieten. In augustus kwamen de kinderburgemeester en de wethouder Groen de zonnebloemen van alle deelnemers aan de wedstrijd bewonderen en beoordelen. De indrukwekkendste zonnebloemen werden bekroond. Tijdens de rondgang van de jury gingen alle kinderen van de wijk aan de slag met het planten van bolletjes en violen in bakken op de kinderspeelplaats.”

 

 

 

Zichtbaarheid buiten je buurt

Zet jezelf op de kaart. Door in de rest van je stad of dorp je guerrillatuin zichtbaar te maken stimuleer je mensen op ándere plekken om zich ook in te zetten. Het helpt ook om sympathie voor je project te krijgen bij meer dan alleen je buurtgenoten. Handig in het geval je per ongeluk geen toestemming hebt voor je project, of nog bezig bent om dit te krijgen.

 

Bezorgd wat omstanders zullen zeggen? Als ze vragen wat je doet, leg je gewoon uit dat je de buurt bloemen en vrolijkheid komt brengen. We hebben nog nooit meegemaakt dat iemand lastig doet. Wel kregen we spontaan kopjes koffie of emmers met water aangeboden.

 

Online media

Wat doe je wanneer je iets wilt weten over een plek? Juist, googlen. Door je eigen website te maken over je project houd je de berichtgeving erover helemaal zelf in de hand. Tegenwoordig kun je supermakkelijk je eigen website maken. Er zijn zelfs gratis diensten voor een eigen website.
Ook sociale media heb je helemaal zelf in de hand.

  • Maak een event’ aan op sociale media om een activiteit aan te kondigen.
  • Deel regelmatig foto’s om je guerrillatuin door de tijd heen te laten zien.
  • Deel je activiteiten met de hashtag #buurtvergroeners, dan kunnen we elkaar vinden.

 

Tip! Op deze website houden we een kaart bij van guerrilla-acties. Zet je tuin  hier letterlijk op de kaart!

Lokale media

Misschien twijfel je of je jouw guerrilla gardening-actie wel moet aankondigen in de media. Maar, waarom zou je aarzelen? Als een gebrek aan toestemming je tegenhoudt, bedenk dan dat je juist door zichtbaarheid toestemming kunt krijgen.

Lokale media zitten vaak te springen om relevant lokaal nieuws. Vooral in de huis-aan-huiskranten kom je makkelijk terecht. Vaak maken de redacties deze kranten met een zeer klein budget en zijn ze heel blij met goed geschreven positief nieuws. Richt je dus met je berichten vooral op de huis-aan-huiskranten.

Er zijn meerdere momenten waarop je in de lokale media kunt komen.

  • Met een aankondiging van een specifieke activiteit. Vaak hebben huis-aan-huiskranten een agenda.
  • Na een activiteit: met een verslag plus foto van je actie.
  • Met een nieuwsmoment dat je zelf maakt. Laat je inspireren door deze (verzonnen) koppen:
    • Tien nieuwe bomen in de Groenstraat.
    • Bewoners Groenstraat starten ‘jaar van de bij’.
    • Wethouder Petra Groen opent guerrillatuin.

 

Als je in het nieuws wilt komen kun je een persbericht sturen naar de lokale media. Online kun je opzoeken wat de adressen zijn van de redacties. Tegenwoordig kun je veel nieuws zelf uploaden op de websites van lokale media.

In een deel van de Daalsebuurt in Utrecht lag het jarenlang vol met troep van een aannemer. Na zijn vertrek gaven buurtgenoten de plek een naam: het Daalsepark. Bewoner Herbert was de drijvende kracht: “Dat is de truc. Als een plek een naam krijgt, geef je het betekenis. Het is dan veel moeilijker om er een andere bestemming aan te geven.” Hij doelt op de plannen van de gemeente om er een wooncomplex te bouwen. De buurt hoopt dat het Daalsepark naamsbekendheid krijgt, zodat de gemeente haar plannen zal wijzigen.

Herbert bedacht hiervoor een bijzondere tactiek. Hij beschilderde de betonnen parkeerblokkades die op het terrein stonden en maakte er een kudde schapen van.  Met hun oogjes maken de schapen contact met de omgeving, een knipoog naar voorbijgangers. “Het zou fantastisch zijn als Utrechters straks roepen: “Ik zie je bij de schaapjes! Dan wordt het Daalsepark echt een begrip.”

Meedoen aan een wedstrijd

Als je een ‘legale’ tuin hebt zorgt het meedoen aan een wedstrijd voor extra aandacht. Als je een ‘stiekeme’ tuin hebt, kan het meedoen zorgen voor meer waardering en je helpen in het legaliseren van je activiteit.

Landelijke wedstrijden zijn bijvoorbeeld Kern met Pit en Duurzame Dinsdag.

Wij versturen met: verzendmethoden
Betaalwijzen: betaalmethoden